نقشه خوانی
ساخت یک هواپیمای مدل تنها با داشتن یک نقشه امکانپذیر است. شما باید بهعنوان اولین قدم یک نقشه بدون خطا که توسط یک طراح حرفهای هواپیما طراحی و با مقیاس 1 به 1 چاپشده باشد، تهیه کرده و مطابق با نقشه، هواپیمای خود را با خطای کمتر از 1 میلیمتر بسازید. اگر شما تا به حالی ساخت هواپیمای مدل را تجربه نکرده اید بهتر است نقشهای از یک هواپیمای آموزشی بال رو که ترجیحاً دارای زاویه Dihedral (دای هدرال) بودم انتخاب نمایید.
این نوع هواپیماها هم ازنظر ساخت راحت بوده و هم ازنظر پرواز دارای سطح پایداری بالا و مناسب جهت شروع به یادگیری پرواز میباشند. مواردی که باید در نقشه مشخص شده باشد شامل نمای جانبی بدنه، نمای بالای بدنه، سکانهای عمودی و افقی و همچنین ایر فویل و نمای بال هواپیما )یال چپ یا بال راست یا نمای تمام بال( هست. در یک نقشه کاملی، شکل ریب ها، شکل فریم ها و فایروال، مکان مرکز ثقل ، لندینگ گیر، نوع موتور و زاویه نصب آن، مکان نصب باک، مکان نصب سرو ها و باطری نیز مشخص خواهند بود که در نقشه فوق نیز میتوانید آنها را مشاهده کنید.
قبل از ساخت شما باید کاملاً نقشه را درک کرده و آن را مجسم کنید.
عمده اصطلاحاتی که در نقشه خوانی با آن مواجه خواهید شد به شرح ذیل هست:
Balsa sheet : منظور ورقههای چوب بالسا هست.
Balsa stick : چوب بالسا که به شکل میلهای برش خورده است.
Body side : جدارههای جانبی بدنه هواپیما را گویند.
Cowl : قسمتی که دور موتور هواپیما را پوشانده و معمولاً از جنس پلاستیک یا کامپوزیت ساخته میشود.
Canopy : به پوشش شفافی که روی کابین خلبان را می پ.شاند اطلاق میشود. در هواپیمای مدل معمولاً از جنس پلاستیک شفاف هست.
Engine mount : شاسی موتور که توسط آن موتور به بدنه متصل میگردد.
Former/frame : فریمها یا فورمرها قطعاتی به شکل قاب میباشند که در بدنه هواپیما به صورت عرضی با فواصل مشخصی چسبانیده میشود تا ضمن فرم دهی به بدنه، استقامت آن را افزایش دهند.
Fire wall : قسمتی که موتور توسط شاسی موتور به آن متصل میگردد.
Fuel tank : باک سوخت که حجم آن معمولاً با واحد OZ یا میلیلیتر در نقشه بیان میشود.
Longer on : تیرکها یا سازههای طولی بدنه که همراه با فریمها و دیگر ساختار یک بدنه کامل را تشکیل میدهند.
با ما در قسمت دوم این مقاله همراه باشید.